Hodnotenie výkonových štandardov a kompetencií
EduPage ponúka rôzne spôsoby hodnotenia žiakov. Voľba metódy závisí na učiteľovi, type predmetu, veku žiakov alebo na preferenciách učiteľa.
Hodnotenie známkami/bodmi/percentami
Pri klasickom hodnotení dostane žiak za písomku napríklad známku 3 alebo 63 %. Z toho žiak vie, že nesplnil očakávania učiteľa. Ak je priemer triedy 90 % vidí, že spolužiaci uspeli lepšie a že písomka bola primerane náročná. Počas polroka sa z takýchto známok vypočíta priemer. Ak má žiak možnosť opraviť nevydarenú písomku, dostane na konci pomerne realistické zhodnotenie toho, či splnil očakávania učiteľa. Tento systém poskytuje celkovú informáciu. Neodhaľuje však presné nedostatky a najmä nehovorí, ako sa zlepšiť.
Aké sú možnosti hodnotenia žiakov v prostredí EduPage?
Kedy je známkovanie vhodné?
Predtým, ako začneme hodnotiť kompetencie, je dôležité zdôrazniť jednu vec. To, čo bolo spomenuté vyššie, neznamená, že známkovanie je samo o sebe zlé. Naopak, spomenuli sme viacero výhod. A existujú situácie, keď je nepraktické používať iné spôsoby:
- Najmä pri starších žiakoch, kde je komplexné hodnotenie nerealistické.
- Pri predmetoch, ako je napríklad dejepisný seminár pre maturantov, nie je praktické ani možné presne zaznamenať úroveň zvládnutia každého detailu učiva u každého žiaka.
Hodnotenie kompetencií
Hodnotenie kompetencií je detailnejšie a užitočnejšie v týchto situáciách:
- Mladší žiaci – Ak sa napríklad učia sčítať do 10, je dôležité vedieť, či to zvládli. Pomáha to učiteľovi, rodičom aj samotnému žiakovi, aby nepremeškal dôležité základy.
- Starší žiaci – Možno hodnotiť aj iné faktory než vedomosti. Napríklad či si plnia úlohy, prejavujú záujem, vedia sa sústrediť na prácu.
- Sebahodnotenie – Porovnanie hodnotenia učiteľa a žiaka môže odhaliť rozdiely v ich vnímaní a pomôcť zlepšiť komunikáciu. EduPage a hodnotenie kompetencií
EduPage a hodnotenie kompetencií
Hodnotenie kompetencií v istých situáciách dokáže poskytnúť rozširujúcu spätnú väzbu oproti známkovaniu. Je však časovo náročnejšie pre učiteľa. EduPage robí maximum pre to, aby mu túto prácu čo najviac uľahčil.
Praktické ukážky
Hodnotenie vzdelávacích štandardov
- Učiteľ si do plánu môže doplniť štandardy. Po hodine môže rýchlo označiť, ako jeden alebo viac žiakov tieto štandardy spĺňajú.
Hodnotenie výkonových štandardov po odučení hodiny - Učiteľ napíše online písomku alebo zadá online úlohu. Ak majú otázky priradené štandardy, učiteľ môže rýchlo výsledky zapísať do hodnotenia jednotlivých štandardov.
- Učiteľ si v ľubovoľnom momente môže vybrať štandardy a ohodnotiť ich.
Môžem hodnotiť kompetencie žiakov aj bez toho, aby som mal štandardy v pláne?
Hodnotenie všeobecných kompetencií - záujem o predmet, príprava na vyučovanie, vzťah ku spolužiakom a podobne
- Škola rozhodne hodnotiť prácu žiakov napr. raz za štvrťrok, učitelia budú hodnotiť žiakov každý sa svoj predmet.
Ako hodnotiť všeobecné kompetencie, napr. záujem o predmet, pripravenosť na vyučovanie a pod.? - Učiteľ sa rozhodne ad hoc vyhodnotiť na svojom predmete nejakú zručnosť či kompetenciu.
Sebahodnotenie žiakov
- Žiaci môžu zadať sebahodnotenie svojich zručností a kompetencií. Buď jedno hodnotenie za všetky predmety alebo za každý predmet zvlášť.
Ako povolím sebahodnotenie žiakov?
Ďalšie úvahy
- Nerobte veci nasilu. Napríklad určite nie je vhodné, aby učiteľ dejepisu hodnotil po každej hodine všetkých žiakov, nakoľko rozumejú priebehu Francúzskej revolúcie – venoval by viac času hodnoteniu než samotnej výučbe.
- Hodnotenie štandardov nenahrádza slovné hodnotenie, ale sprehľadňuje situáciu. Napísať deťom krátky sloh o ich práci v druhom polroku je užitočné, ale nemožno to robiť po každej hodine. Ak učiteľ len označí úroveň splnenia štandardu, má jasný prehľad aj on, aj rodičia. Zo slovného hodnotenia 20 žiakov sa totiž ťažko extrahuje prehľad o tom, že mnohí žiaci majú problém s delením a bolo by dobré sa k tomu vrátiť.
- EduPage má niekoľko predpripravených stupníc hodnotenia. Ak máte nápad na ďalšie, napíšte nám.
Učiteľ - ako možem hodnotiť kompetencie? - Ak je to možné, nevytvárajte ad hoc kompetencie, ale zapisujte nové kompetencie do štandardov – či už v predmetoch, kde by mali byť jasne definované výkonové štandardy, alebo do správania. Tým, že údaje zapisujete do štandardov, viete ich porovnávať medzi triedami, rokmi a podobne.
Viac návodov: Hodnotenie štandardov a kompetencií