Rodič - ako môžem využiť správy o aktivite žiaka na hodine?
Aktivita na hodine
Učiteľ nemôže o každom dieťati na každej hodine presne napísať, čo dieťa robilo a ako sa správalo. Má už aj tak dosť práce s hodnotením známok alebo písaním poznámok v prípade závažnejších udalostí. Často by sa však rodičom a škole zišlo aj mäkšie, menej formálne pozorovanie a popis toho ako sa dieťa v škole cíti a čo prežíva.
Cieľom modulu “aktivita žiakov na hodine” je poskytnúť nástroj, pomocou ktorého môžu učitelia rýchlo zaznamenať a s rodičmi zdielať svoje pozorovania. Aby ste vy ako rodič získali presnejší pohľad na to, ako sa vaše dieťa v škole cíti – a možno aj odhalili potenciálne problémy skôr, než sa prehĺbia do neriešiteľnej situácie.
Samozrejme, učitel to nebude to robiť na každej hodine. Ale keď ho dieťa zaujme, môže rýchlo zadať, že napríklad „malo záujem o predmet“ alebo „kládlo dobré otázky.“ Môže zadať aj negatívne postrehy.
Vyhoda je, že učiteľ nemusí písať rozsiahle poznámky. Iba vyberie z predpripravených možností a je teda väčšia šanca, že pozorovanie zadá.
Je však dôležité, aby ste vy ako rodič pristupovali k týmto pozorovaniam s rozumom a citom. To, že sa dieťa jeden deň „neúctivo správalo k spolužiakom,“ sa môže stať aj v najlepších rodinách. Možno aj vy ste v práci mali horší deň a vaše správanie prejavovalo znaky „neúcty k šéfovi“ alebo „nerešpektovania kolegov.“ Stáva sa, netreba to okamžite riešiť.
Dôležitejšie je sledovať, či sa takéto správanie opakuje – ak je dieťa pravidelne neúctivé k spolužiakom, potom je to pravdepodobne niečo, čo treba riešiť.
Netreba ani volať do školy čo presne sa stalo. Ak by učitel mal potrebu vám incident opísať, poslal by klasickú poznámku s textom.
Toto zaznamenavanie aktivity by malo slúžiť skôr ako podklad na diskusiu s dieťaťom - rodič by rozhodne nemal vychovávať dieťa len na základe čísel, či už ide o známky alebo počet poznámok daného typu. Je možné, že vaše dieťa pracovalo aktívne a pomáhalo spolužiakom, ale učiteľ si to nevšimol alebo nestihol zaznamenať. Nie je potrebné každý deň riešiť, že dieťa nemá žiadnu pozitívnu aktivitu.
Dôležité je aj si uvedomiť, že je na škole, aký spôsob zvolí; možno sa učitelia rozhodnú zadávať iba pozitívne hodnotenia, možno len konkrétne typy. Je možné, že tento modul škole nebude zapadať do ich koncepcie vzdelávania. EduPage je iba nástroj; je na škole a na vás, ako ho využijete.